Budowanie marki freelancera

W kategorii: , , , , dnia 18 sierpnia 2015

freelancer-praca

Ty, jako freelancer, sam musisz troszczyć się o swoje sprawy. Musisz być biegły w każdej dziedzinie, niezależnie czy jest to grafika, copywriting, SEO, czy szeroko rozumiany marketing. Musisz sam tworzyć swoją markę osobistą. Jak to zrobić? Przedstawiamy kilka porad, które mogą być pomocne.

Wolny strzelec jest marką samą w sobie. Swoimi umiejętnościami, stylem bycia, działaniami on-line i off-line tworzy swoją reputację wśród klientów, zarówno aktualnych jak i tych  potencjalnych. To jak widzą Cię ludzie, ma ogromny wpływ na Twoje zlecenia, a co za tym idzie zarobki.

Jak płynąć i nie zatonąć, czyli o marce osobistej słów kilka

Utrzymywanie się na wymagającym rynku pracy, tak samo jak tworzenie obrazu wolnego strzelca, jako doświadczonego profesjonalisty nie jest proste. Na całość składa się wiele aspektów, które dają nie zawsze klarowny obraz. Dobrze to wiedzieć i starać się wpływać na to jak widzą Cię inni – klienci, współpracownicy. Własna marka pozwala Ci ukazać się z jak najlepszej strony, Twoją pracę, umiejętności i osobę. Wszystko ładnie, pięknie, ale jak kreować swój wizerunek?

  1. stwórz własne zasady współpracy z klientami. Swojego rodzaju regulamin, który identyfikuje Ciebie, jako pracownika. Co robisz, a czego nie. Jakiego rodzaju zlecenia się podejmujesz, w jaki sposób pracujesz, jakie wynagrodzenie za swoją pracę bierzesz. Ten krok  pozwoli Ci się trzymać konkretnych wartości.
  2. kontaktuj się i utrzymuj ten kontakt z każdym, kto jest/był zainteresowany współpracą z Tobą. Odpowiadaj na każde pytanie, mimo że czasem nie należy ono do zbyt błyskotliwych 😉 pamiętaj, że głupie pytania nie istnieją! Istnieją tylko głupie odpowiedzi.
  3. stwórz i aktualizuj swoje www, pomoże Ci ono pokazać siebie z jak najlepszej strony. temat własnego miejsca w sieci poruszaliśmy na naszym blogu już wcześniej, warto przy okazji tam zaglądnąć!
  4. warto pomyśleć o czymś co Cię odróżni na tle konkurencji – np. slogan, możesz go umieszczać na swoim www, stopce maila, w newsletterze, itd.
  5. bądź zauważalny, pomóc mogą Ci w tym social media – facebook, twitter, youtube oraz inne.  

Umiejętności – reklamuj, ucz się, chwal się…

To właśnie dla swoich umiejętności i właściwie dzięki nim budujesz swoją markę. Nie zapominaj o tym. To one wypracowują pieniądze, kontrakty i klientów. Szlifuj je, zdobywaj dodatkową wiedzę, to dzięki niej masz szanse na rynku pracy wolnych strzelców.

  1. pokazuj się, powinieneś dużo działać na własnej stronie www/blogu. Pokazuj swoje prace, chwal się swoimi projektami!
  2. budowanie Twojego nazwiska w sieci nie powinno odbywać się tylko na prowadzonych przez Ciebie social mediach i stronie, ale również np. w formie artykułów gościnnych na innych stronach
  3. kolejnym dobrym i wypróbowanym pomysłem jest posiadanie wszystkich flagowych projektów czy zleceń przy sobie. Warto posiadać również CV. To tylko mały pendrive w kieszeni czy torbie, a może zmienić tak wiele. Przecież nie wiesz na kogo możesz trafić każdego dnia.
  4. rozwijaj swoje umiejętności i wiedzę. W erze Internetu nie jest to takie trudne. Stojąc w miejscu, cofasz się. Nie spoczywaj na laurach, zagłębiaj się coraz bardziej w branży, której pracujesz.

Networking – działaj i bądź widoczny.

Kolejnym niezwykle ważnym punktem są kontakty. Nie tylko te z aktualnymi klientami, ale przecież też te z potencjalnymi klientami, z przyjaciółmi jak i osobami z branży. Im więcej osób wie czym się dokładnie zajmujesz tym lepiej. Prawdopodobieństwo tego, że ktoś Cię poleci jest większe. A o to przecież chodzi, prawda? Kontakty to Twoje pieniądze!

  1. działaj na wielu polach, tak jak opisywaliśmy wcześniej (w Internecie – online, jak i w rzeczywistości – off-line)
  2. podczas spotkań daj się poznać jako profesjonalista w każdym calu. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, lecz nie zmarnuj wszystkiego drugim. Miej wszystko co Ci może być potrzebne przy sobie, no i bądź przede wszystkim do każdego meetingu przygotowany. Sprzedawanie swoich umiejętności w dzisiejszych czasach nie jest łatwe, dobrze byłoby się o to zatroszczyć. Przed każdym spotkaniem zastanów się co może być Ci potrzebne, jakie papiery ze sobą wziąć, dzięki temu właśnie dasz się poznać jako profesjonalista.

Budowanie marki osobistej freelancera to proces długotrwały. Potrzeba do tego czasu i cierpliwości, twojej cierpliwości. Jeżeli chcesz  kreować swój wizerunek w sposób kontrolowany, zajmij się tym. Odpowiednie działania w tym kierunku mogą przynieść Ci wiele możliwości. Kreuj swój wizerunek i nie daj się kierować innym.

 

Tagi: , , ,

Komentarze do wpisu