Copywriter szuka pracy – czyli jak zacząć?

W kategorii: , , dnia 12 lutego 2015

copywriter szuka pracy

Kariera copywritera to zestaw wielu ważnych kroków, stałe budowanie swojej sieciowej marki oraz praca nad warsztatem. Jeżeli chcesz polepszyć swoje pióro, szukasz wskazówek jak zacząć, lub co poprawić w swojej pracy to zapraszamy do czytania!

Podstawy podstaw

 

Copywriter musi mieć portfolio. Copywriter musi pokazywać się na portalach dla freelancerów. Copywriter musi pokazać, że ma jakąś specjalizację, ale że zarazem jest elastyczny. Copywriter wreszcie musi mieć umiejętność wytłumaczenia klientowi, że część jego pracy to sprzedaż i reklama, część to zapamiętanie przez klientów marki, a część to działania typowo wizerunkowe.

Zatem trzeba zbierać referencje, budować sobie markę w sieci i pamiętać, że lekko nie będzie. Masa ludzi uważa, że pisać może każdy, wielu zleceniodawców będzie chciało zaniżać stawki. Dlatego trzeba również sobie zbudować cennik – i postępować tak, żeby wystarczyło nam na wszystko.

 

Czym zajmuje się copywriter

 

Obecnie copywriter to bardzo szerokie znaczeniowo pojęcie, zbierające w sobie co najmniej kilka zawodów związanych z pisaniem. Z jednej strony dzisiaj nazywa się tak nawet dziennikarzy i redaktorów pracujących na zlecenie. Czyli ludzi, którzy piszą, najczęściej na potrzeby Sieci, w najróżniejszych branżach. Copywriterem dzisiaj jest również webwriter, tworzący treści tekstowe na stronach internetowych. Copywriter często ma sporo wspólnego z SEO, tworząc teksty synonimiczne, precle lub notki nasycone odpowiednimi słowami kluczowymi.  Copywriterem jest content creator, tworzący wpisy oraz drobne grafiki na kanałach social media, agregatach, lub blogach firmowych – osoba pracująca zarówno piórem jak i szeroko pojętym internetem.

Copywriterem jest także osoba pisząca teksty ATL oraz BTL. ATL to teksty używane w fizycznych mediach, czyli radiu, telewizji, gazetach, billboardach lub ulotkach. Freelancerzy nie zrzeszeni w jakiejś organizacji, czy nie pracujący dla agencji raczej rzadko sami dostają angaże ATL. BTL jest bliżej sieci i dotyczy generowania leadów, lub tworzenia opisów, które natychmiastowo zachęcą do kupna danej rzeczy, usługi lub produktu konkretnego klienta (różnice są jednak śliskie i coraz mocniej się zacierają – ATL oraz BTL stale ewoluują i prowadzą do teoretycznych sporów, ale to temat na inną notkę…).

Copywriterzy mają także często sporo wspólnego z pisaniem scenariuszy, czy zbieraniem informacji: a to trzeba napisać scenariusz reklamy, lub filmu wewnętrznego, a to zebrać dane do infografiki lub poradnika. Wreszcie istnieją copywriterzy skupieni na działaniach wokół PR, nie będący jednak PR-owcami.

Zatem dzisiaj mianem copywritera określa się scenarzystę, dziennikarza, marketera, wykonawcę opisów, osobę częściowo od SEO, researchera, czy content managera – a to tylko część „typów” copywritera. Nic dziwnego więc, że osoby czy to początkujące, czy praktykujące momentami mają problem ze stworzeniem spójnego portfolio, lub dalszym rozwojem w swoim zawodzie.

 

praca szuka copywritera

 

Metoda małych kroków

 

Jak w absolutnie każdym innym zawodzie związanym z freelancem zaczyna się powoli. Pomimo tego co pisaliśmy wyżej o cenniku, to trzeba pamiętać, że portfolio dobrze buduje się na projektach o niewielkim budżecie lub nawet darmowych – ale zawsze trzeba stawiać swoje twarde wymagania. Od dostawania referencji, przez budowanie kontaktów. Po zbudowaniu portfolio nigdy nie powinno pracować się za darmo (chyba, że przy prywatnym projekcie). Warto czytać aktualności z rynku – i opanować obcy język chociaż na poziomie aktywnego czytania. Copywriting być może nie jest najbezpieczniejszą ścieżką kariery, dodatkowo konkurencja jest ogromna, ale internet coraz mocniej nastawia się na wartościową treść – content marketing.

Zarazem, pomimo załamania się rynku prasowego, wciąż jest miejsce i zapotrzebowanie na dobre artykuły i jak nigdy wcześniej potrzebni są specjaliści od angażowania społeczności i wzywania do akcji.

Tagi: , , , ,

Komentarze do wpisu