Korekta tekstów – od czego zacząć ścieżkę kariery?

W kategorii: , , , dnia 16 lutego 2015

korektor

Korekta tekstów oraz prace edytorskie przeżywają powoli renesans. Po pierwsze, dlatego ponieważ każda szanująca się firma, portal, lub czasopismo potrzebuje odpowiednio przygotowanych materiałów. Po drugie, dlatego ponieważ korekta tekstów jest coraz ważniejsza także dla przeciętnego zjadacza chleba, który po prostu chce estetycznie wykonanych tekstów. 

Korekta tekstów – ukierunkuj się na uczniów

 

W przypadku korekty, edycji lub poprawek tekstów ogromnym rynkiem są uczniowie oraz studenci. Nie zapominajmy, że uczelnie posiadają ściśle wytyczone ramy swoich wypowiedzi, odpowiednią etykietę pisania, a studenci nie zawsze mają czas, chęci, czy nawet umiejętność dostosowania się do tych wymogów. Ściśle rzecz biorąc – korekta wszelkiego rodzaju tekstów na potrzeby uczniów i studentów to praca mozolna, ale stale potrzebna. Można na tym zarobić nieźle, a dodatkowo wyrobić sobie markę. Szczególnie gorące są okresy przy sesjach oraz obronach prac, a raz wyrobiona marka pomoże nam przez lata.

 

Korekta tekstów – ukierunkuj się na firmy

 

Warto sporządzić sobie listę najbliższych firm z zakresu IT, redakcji oraz grafiki i wysłać im swoją ofertę. Korektorzy, edytorzy i redaktorzy potrzebni są praktycznie przy wszystkich działach związanych z publikacją oraz reklamą, a głupia literówka może kosztować ogromne pieniądze i zadziałać tragicznie na rzecz wizerunku firmy. Przykładowo – czy wiecie, że rocznie około 4% okładek płyt z muzyką i gier wideo jest drukowana z literówkami?

 

Popularny anglojęzyczny pangram. Korekta tekstów była potrzebna ;0!

Popularny anglojęzyczny pangram.

 

 

Korekty literówek, gramatyki oraz interpunkcji wymagają praktycznie wszystkie materiały – webwriting, copywriting, content writing, dziennikarstwo, scenariusze do materiałów promocyjnych, ulotki, treści publikowane zewnętrznie oraz wewnętrznie. Firma, która nie potrafi zachować jednego stylu pisania, robi błędy ortograficzne, interpunkcyjne, czy co chwilę popisuje się literówkami wypada gorzej w porównaniu z firmą dbającą o takie rzeczy. Korekta to lepszy wizerunek oraz jakość, pomoc przy doborze czcionek, znajomość technik łączenia grafiki z tekstem. Osobnym tematem jest korekta merytoryczna, ale to wciąż (niestety!) raczkujący zawód, głównie zarezerwowany dla dużych wydawnictw z zachodu.

 

Ukierunkuj się na klientów lokalnych i zagranicznych

 

Właśnie. Zachód. Zagraniczne firmy oraz klienci prywatni znacznie, znacznie częściej szukają korektorów. Powód jest prosty – szacunek do publikowanych treści. Literówki, zła gramatyka, nieodpowiedni dobór czasów lub brak trzymania się jednego wzorca jest postrzegany po prostu za nieprofesjonalny. Prace naukowe, dziennikarstwo, czy content writing wymagają odpowiedniego podejścia i szacunku do klienta.

Dodatkowo – materiały dwujęzyczne lub tłumaczone często roją się od błędów logicznych, lub wpadek w stylistyce takich jak stosowanie nieodpowiedniego dla danego języka cudzysłowu, nieodpowiednie cytowanie, zła rytmika zdania.

Im szybciej stworzymy sobie listę potencjalnych klientów, tym szybciej możemy złożyć portfolio. Portfolio korektora powinno zawierać teksty przed i po korekcie, kilka przykładów pisania danego typu tekstów, rekomendacje od klientów, czy wreszcie pokaz swoich umiejętności edytorskich. Trzeba jednak mieć świadomość, że przez długi czas to MY musimy szukać klientów, pisać do firm, odpowiadać na ogłoszenia oraz umieszczać ogłoszenia, zanim inni przyjdą do nas. Ale zadowolony klient, bez problemu wróci i bez problemu poleci dobrego korektora innym. Jak pokazują dyskusje – przepustek do tego świata jest sporo.

 

Znajdź odpowiednie narzędzia i portale

 

Korekta tekstów to odpowiednie narzędzia oraz portale. Swoją wizytówkę trzeba stworzyć w sieci nie tylko za pomocą bloga, ale również rejestracji na portalach dla freelancerów. Nasze portfolio musi udowadniać, jak bardzo potrzebne są nasze usługi i co potrafią naprawić, lub nawet uratować. A żeby pracować szybko potrzebujmy porządnych narzędzi. Warto zaopatrzyć się w słowniki oraz spell checkery. Pracując w językach obcych warto trzymać rękę na pulsie jeśli chodzi o różnice pomiędzy wariacjami języka (np. american english i british english). Dodatkowo, trzeba prowadzić wyraźną, sensowną dokumentację. Korekta tekstów wymaga porównywania wersji, dlatego Word to raczej za mało.

 

Popularny rodzimy pangram. Korekta tekstów tego typu nie jest potrzebna ;)!

Popularny rodzimy pangram.

 

 

Google Drive oraz Dropbox to podstawa. Warto też zastanowić się nad bardziej skomplikowanymi edytorami tekstu, które pozwalają na wewnętrzne notatki oraz szybką edycję dużych połaci tekstu. Wygodnie jest również posiadać własne wzorce danych pism i zasad gramatyki/interpunkcji/edycji danych form wypowiedzi. Wreszcie warto zainwestować w programy, które zautomatyzują choćby część zadań – jak np. łapanie literówek lub szukanie synonimów.

Rynek potrzebuje ludzi, którzy zapewnią jak najwyższą jakość treści. Korekta tekstów online jest świetnym sposobem na dorabianie, ale przy odrobinie samozaparcia spokojnie zbudujemy sobie markę i wyżyjemy z tego.

Popularne znalezienia:

  • korekta tekstu praca
  • korekta i redakcja tekstów praca
  • korektor praca jak zaczac
  • korygowanie tekstu praca zdalna
  • potrzebny redaktor korektor
Tagi: , , , ,

Komentarze do wpisu